Autóüveg

Információk az autóüveg gyártásról

Az autóüvegek nagy részét a vezető eredeti alkatrész gyártók állítják elő, de jelentős arányt képviselnek az urángyártott-autóüveg gyártók is. Néhány példa a gyári autóüvegre (ezek azon gyártók termékei amelyek un." első beszállítók" az autógyárakba, és csak az autó emblémája hiányzik az üvegből, a minősége ugyanaz, hiszen ugyanabban a gyárban készül mint az autóba először beépített autóüveg!!): Pilkington, Sekurit Saint Gobain, Splintex, Guardian, Soliver, Sigla, Sicursiv, Triplex XXX, Lameks.

A felsoroltakon kívül mindegyik után gyártott, így léteznek más márkák is, jobb, de inkább rosszabb minőségben, török, szíriai valamint litván gyárakban, de ez egy külön kategória!(Yantai, Royal glass, Capitalglass, Ps laminated, Dora Glass, Technoglass glas..)

Minden utángyártott autóüvegnek meg kell felelnie az eredeti műszaki követelményeknek.

Mint sok más alkatrész a gépjárművön a szélvédő üvegeknek is kibővült a funkciója. A ragasztó, tömítő technológiával az autóüveg közvetlenül a karosszéria, keretbe ragaszthatják. A közvetlenül ragasztott autóüveg szerves alkotó részévé válik a karosszériának, és hozzájárul a konstrukció merevségéhez, ezzel lehetővé téve, hogy a gépkocsi könnyebb, gazdaságosabb, biztonságosabb és külalakra szebb legyen. Azonos terhelés mellett az utastér sokkal kisebb mértékben csavarodik el, mint a be nem ragasztott autóüvegek esetén, jobb az úttartás, kisebb a belső zaj.

Autóüveg részei


Mivel az autóüveg szerkezeti elemmé vált, olyan rögzítést kellett találni, mely a keletkező erőket megfelelően átadja, de a karosszéria és a különböző alkatrészek merevsége és hőtágulása miatt az autóüveg nem károsodik. Ezek a látszólag ellentétes szempontok rugalmas ragasztás alkalmazása révén oldódnak fel. A szélvédő és minden autóüveg beragasztása igen fontos biztonsági tényező, hiszen a legtöbb utas oldali légzsák ütközés esetén, vagy boruláskor a szélvédőnek támaszkodik.

Megkülönböztetünk technológiai szempontból kétféle szélvédőt, az úgynevezett gumis illetve ragasztott autóüvegeket. Az egyik típusú gumis szélvédő a behúzós, melyet előbb az üvegre helyezünk fel, és egy behúzó madzag segítségével áthúzzuk a karosszéria erre kialakított peremén. Ez az úgynevezett Z profilos gumikeret. A másik típus a ragasztott autóüveg. Ebben az esetben először a régi autóüveg eltávolítása történik meg, mely lehetséges kézi kivágóval, drótos kivágással, illetve gépi kivágóval. A kivágás a régi ragasztó elvágását jelenti, amely az autóüveget a karosszériához rögzíti.

Ezután a karosszéria letisztítása következik, a ragasztóanyag maradékok eltávolítása a karosszéria peremről. Ezután tisztítószerrel történő megtisztítása a peremnek és az üvegnek is. Száradás után a primerek felhordása, körbefutó díszkeret esetén annak a szélvédőre történő felrakása. Ragasztóanyag felhordása körben az üvegre, vagy a karosszériára. Varratmagasság kb. 8-10 mm.

Szélvédő beszerelés az üveglap besüllyesztése szívókorongos üvegfogóval, középre a karosszériába. Majd erős felhúzása, míg a díszkeret nem érinti a karosszériát. Ezután az üveg kívülről történő ragasztószalaggal való rögzítése, illetve ékelése következik. Ezek a száradás alatt a karosszérián maradnak. Végül a burkolatok visszaszerelése történik. A száradási idő a ragasztó és a hőmérséklet függvénye. Kb.: 1-4 óra.

A szélvédő üveg: A modern gépkocsik első szélvédő üvegei az úgynevezett ragasztott üvegek, ez két réteg síküvegből áll, melyek egy rendkívül erős PVB-Fóliával (PVB = Polyvinyl-Butyral) vannak egymáshoz rögzítve, ragasztva. Ennek a fóliarétegnek köszönhető, hogy egy kőfelverődés, de akár több nagyobb repedés után is biztonsággal továbbautózhatunk. Természetesen a biztonságunk érdekében ajánlatos a szélvédőcserét mielőbb egy szakműhelyben elvégeztetni!


Kőfelverődés Javítása

A kőfelverődésből származó sérülést vákuum technológián alapuló módszerrel javítjuk. Abban az esetben, ha a szélvédő a sérülési pont javítását követően tovább repedne, később az üveg cseréjének árából levonjuk a javítás költségét.

Autószélvédő üvegjavításhoz a NASA által fejlesztett, speciális műgyanta alapú anyagot használunk, amely megegyezik az üveg fénytörési mutatójával, és örök garanciát adunk, hogy a javított kőfelverődés nem veszti el átláthatóságát és nem sárgul be.

Az autóüveg-javítás kellékei


Ha már szélvédőjének sérülése nem javítható, akkor sok éves tapasztalattal a hátunk mögött szakszerűen elvégezzük szélvédőjének cseréjét a fentebb leírt technológia alkalmazásával. A szélvédővel történő munkálatok, nagy gyakorlatot és szaktudást igényelnek. Ezért szakembereink rendszeresen továbbképzéseken vesznek részt, ahol a legújabb beépítési technikákat, fogásokat sajátítják el!


A szélvédő csere folyamata

Amennyiben részletesen is érdekli, pontosan mi is történik autójával egy szélvédőcsere alkalmával, az alábbi leírásban néhány sorban bemutatjuk.
Kavicsfelverődés

Törött Üveg

Miután az autó bekerül a műhelybe az első dolog természetesen a sérült, törött üveg szakszerű eltávolítása. Már ebben a fázisban vannak olyan dolgok, amire ügyelni kell - a problémák ugyanis csak hosszú hónapok után jelentkeznek. Az üveg eltávolítása kifejezetten erre a célra kifejlesztett eszközökkel (kivágókés, kivágódrót stb.) történik. Rendkívül fontos, hogy az eltávolítás közben a karosszéria sem látható, sem nem látható helyen ne sérüljön!
Előfordulhat, hogy egy, a kivágókéssel okozott sérülés, esetleg karcolás olyan helyen keletkezik, ahol az a beépítés után nem látszik. Ha ezt a sérülést a beépítéskor nem kezelik le a kifejezetten erre a célra kifejlesztett festékkel, erről a pontról csúnya korrózió indulhat el.

Miután a sérült üveg eltávolítása megtörtént, előkészítik az új üveget a beépítésre. Egy alapos tisztítás után felkerül a felületre a keret. Amennyiben sikerül sérülésmentesen eltávolítani a régi keretet és a szakember úgy ítéli meg, akkor a régi keretet szerelik vissza. Előfordul azonban, hogy nem lehet sérülésmentesen eltávolítani, ekkor természetesen újat kell felhasználni. A következő dolog már maga a ragasztó, ami a karosszéria és az üveg közötti kötést biztosítja. (A ragasztó kiválasztásánál a szakember sok szempontot vesz figyelembe, erről részletesebben a ragasztó szerepe c. leírásban olvashat.) Fontos, hogy a ragasztócsík egyetlen összefüggő karimává álljon össze, ellenkező esetben a mikrohézagos érintkezési pontokon beázás, vagy süvítésszerű szélzaj (esetleg mindkettő) keletkezik. A beázás ráadásul veszélyesebb következmény, mint amilyennek elsőre látszik: hihetetlenül kis mennyiségű víz is tönkre tud tenni egy drága elektronikát, amely rendszerint a műszerfal mögött van - éppen ott, ahova a víz befolyhat...

Autóüveg beépítés


Mindezek után helyére kerül az üveg. Egy tapadókorongos szerszám segítségével a szélvédőt a helyére emelik és néhány határozott nyomással a végleges pozíciójába préselik, majd speciális ragasztószalaggal az autó tetejéhez rögzítik. Az autóval ilyenkor még nem szabad közlekedni, ki kell várni a műhelyelhagyási időt. (Erről részletesebben szintén a ragasztóról szóló leírásunkban olvashat.) Mindeközben ellenőrzik és újra csatlakoztatják az esetleges elektromos csatlakozókat: szenzorokat, antennát, fűtést.

A műhelyelhagyási idő letelte után a ragasztószalagot eltávolítják, az autó pedig újra használható.



További információért keressen minket bizalommal elérhetőségeinken.